Nabi Muhammad SAW dan beberapa biji limau

Assalamualaikum

Suatu hari Rasulullah SAW didatangi oleh seorang wanita kafir. Ketika itu baginda ada bersama beberapa sahabat Baginda. Wanita tersebut membawa beberapa biji buah limau sebagai hadiah untuk Rasullullah SAW. Cantik sungguh buah limau itu..Sesiapa yang melihat pasti terliur dan mengidam mahukannya. 

Baginda menerimanya dengan senyuman yang gembira. Buah limau itu dimakan oleh Rasulullah SAW seulas demi seulas dengan senyuman tak lekang dari bibir.Kebiasaannya, Rasulullah SAW akan makan bersama para sahabat, namun kali ini sahabat hanya mampu melihat. Tidak seulas pun buah limau itu diberikan kepada mereka. Rasulullah SAW terus makan sambil tersenyum, sehinggalah habis kesemua limau itu. 
Kemudian wanita itu meminta diri untuk pulang sambil diiringi dengan ucapan terima kasih dari baginda. 


my name is masyam:)

Sahabat-sahabat agak hairan dengan sikap Rasulullah SAW pada ketika itu .Para sahabat bertanya. Dengan tersenyum Rasulullah SAW menjelaskan..

"Tahukah kamu, sebenarnya buah limau itu terlalu masam sebenarnya.Sekiranya kalian turut makan bersama,saya khuatir ada di antara kalian yang akan mengenyetkan mata atau memarahi wanita tersebut.Saya bimbang sekiranya wanita itu akan tersinggung. Sebab tu saya habiskan kesemuanya." 

Begitulah akhlak peribadi Rasulullah SAW. Baginda tidak pernah memperkecil-kecilkan pemberian seseorang walaupun benda yang tidak baik,ataupun dari orang yang bukan Islam. Wanita kafir itu pulang dengan hati yang hampa. Mengapa? Sebenarnya wanita itu bertujuan ingin mempermain-mainkan Rasulullah SAW dan para sahabat baginda dengan buah  limau yang masam itu. Malangnya dia tidak berjaya. Rancangan jahatnya di'tewas'kan oleh akhlak mulia Rasulullah SAW.

Mulianya Nabi Muhammad SAW.... 

0 comments: